Resident Artist 2020-2021millonaliu [Klodiana Millona & Yuan Chun Liu]ミロナリウ[クロディアナ・ミローナ&ユァン・チュン・リウ]

Sticky Entanglements《ねばねばした絡み合い》
Two-channel video, 11’25”, 2022

Project

Sticky Entanglementsねばねばした絡み合い

作物や土壌を生きたアーカイブと捉える私たちは、品種改良された米の持つ批判的物質性と隠れた物語を探り、土地環境の形成と、統制の技術としての遺伝子組み換え作物の栽培と商業化について考察している。日本統治時代の台湾(1895-1945年)において作られた品種改良米「蓬萊米」から読み取れる複雑な背景に着目し、権力、知識、科学、生態が様々に折り重なり組み込まれたこの種子が内包するものを、別の視点からの地図として描き出そうと試みる。

リサーチは、アーカイブ資料、政府報告書、科学研究、文献、インタビューなどとの批評的な出会いを基盤に、一年前に行った調査をさらに発展させ、より粘り気のあるものにしていく。この科学的に改良された種子がネバネバと糸を引く様を、農業と自然についてのよくある平板な解釈では見えなくされているその糸を、描写するのだ。

Looking at crops and soil as living archives, we have been exploring the critical materiality and hidden narratives of cross breeding rice; addressing landscape formation and the cultivation and commercialisation of genetically modified crops as a technology of control. Focusing on entangled readings of Hōrai rice, ― the Japanese Empire rice engineering project in colonial Taiwan (1895-1945)― our research attempts to visibilize a counter cartography within the engineered body of the seed where varying layers of power, knowledge, science and ecologies are ingrained within.

The research builds upon critical encounters with archival materials, governmental reports, scientific studies, literature and interviews, expanding further from the research conducted a year ago into narrating the very sticky threads drawn by this scientifically improved seed and which are rendered invisible into dominant and flattening readings of agriculture and nature.

Comment for Open Studiosオープンスタジオによせて

オランダのロッテルダム在住でアルバニア出身のクロディアナ・ミローナと台湾出身のユァン・チュン・リウによるアーティストデュオ、ミロナリウは、アートからデザイン、建築までの領域を横断しながら創作活動を行っている。2年間に渡るオンラインによるプログラムにおいて、二人は、大日本帝国の統治下の台湾で品種改良されたジャポニカ米「蓬萊米」について調べ、風景に折り込まれた目に見えない力のありかを明らかにする試みを行なった。もともと台湾で獲れる米は細長い形をしたインディカ米であった。しかし大日本帝国が、内地への輸出のために開発した種が蓬萊米である。丸く粘り気のある種、蓬萊米の別名「台中65号」は、ジャポニカ米とは言っても高温多湿の気候条件で育ち病気にも強い奇跡の米と言われた。そして、それをめぐる土地の支配構造は農業だけに留まらず、灌漑設備を整える土木事業や化学肥料を取り入れる化学産業をも巻き込んだことにも目を配ると、台湾の風景には幾重もの力が折り重なっていることが浮かび上がってくる。2面のスクリーンには、史実とともに「粘り気」によって抜き差しがたく結びついた大日本帝国と台湾の関係が表されている。「蓬萊」という、理想郷を想起させるイメージの背後では、どのようなことが起こっていたのか。イメージ、政治、経済の結節点としての米から、日本とアジア諸国をめぐって繰り広げられた歴史の綾を、今どのようにひも解くことができるのか。映像は、私たちに問いかける。
(ディレクター 小澤慶介)

Based in Rotterdam, the Netherlands, millonaliu is two artists: the Albanian Klodiana Millona and Taiwanese Yuan Chun Liu. The duo’s interdisciplinary activities encompass art, design, and architecture. During the two-year online residency, the pair have investigated Hōrai, a type of crossbred Japonica rice that was cultivated in Taiwan during its time as a Japanese colony, and attempted to reveal the whereabouts of the invisible power hidden in the landscape. The rice originally grown in Taiwan was the long and thin indica subspecies of Asian rice (Oryza sativa). Hōrai rice was developed by the Empire of Japan for export back to Japan. The round and glutinous Hōrai variety Taichung 65 was regarded as a “miracle rice” that, though a variety of Japonica, could be cultivated in hot and humid climates, and was also highly resilient to disease. When we consider how the structures for controlling the land to cultivate Hōrai did not stop only at agriculture, but also involved civil engineering for the irrigation and the chemical industry for the fertilizer, we begin to see the multilayered nature of the power that lay over the landscape of Taiwan. The two screens show the relationship between Taiwan and the Empire of Japan, tightly entangled by both history and a kind of stickiness. What was the reality behind Hōrai, a name conjuring up in Japanese an image of a Shangri-la? Through rice as a node of images, politics, and economics, how can we unravel the contours of the history that unfolded across Japan and other Asian nations? This is what the video asks us.
(Director Keisuke Ozawa)

Still from Sticky Entanglements

Still from Sticky Entanglements

Still from Sticky Entanglements

Still from Sticky Entanglements

CREDITS

Research, Production and Editing
Klodiana Millona & Yuan Chun Liu

Sound Composition
Giulia Francavilla (Rae)
excerpts of “Rae” live album (released on January 2021 by Ovaal) mixed with other materials from archive

The Pestle of Sun Moon Lake
from “Music of Taiwan” recording published 1929 / 1943 reprint
publisher Nissho Industry Co., Ltd.
National Museum of Taiwan History

Voice
Klodiana Millona

CG
Yuan Chun Liu

Japanese Translation and Adaptation
Kanoko Tamura (Art Translators Collective)
Yuki Harukawa (Art Translators Collective)

Processプロセス

Sharing the cartography of entanglements in the making with curator Shihoko Iida.

Interview with Yoichiro Sato about his practice of combining archeology and genetics to analyze the DNA of rice grains found in archaeological sites.

Interview with environmental historian Tatsushi Fujihara about his research on the social impact of rice breeding technology in the Japanese Empire, 1900-1945.

Footage of experimenting with pounding rice.

About Artistアーティストについて

空間デザイナー兼リサーチャーであるアルバニア出身のクロディアナ・ミローナと台湾出身のユァン・チュン・リウによるロッテルダム在住のデュオ。ハーグ王立芸術アカデミーでインテリア・アーキテクチュアを学び、建築を軸に領域横断的な活動を展開している。その発表形式は、建築の実践、映像、書籍、展覧会、ワークショップなど多岐に渡る。ウクライナでの滞在制作《Leave Us Alone》では、社会変革から取り残された工場に着目し、労働者と協働でフェスティバルを開催することで、社会の流れから取り残されながらも孤立したコミュニティを形成している工場の社会的な側面に光を当てた。

[主な展示・活動歴]

2020 「Other Ways of Watching Together」(共同キュレーター), Showroom MAMA, ロッテルダム, オランダ
2019-2020 Stimuleringsfonds recipient of the Talent Development Grant
2019 「Taking the Kitchen’s Side」Lisbon Architecture Triennale 2019, ポルトガル
2019 レジデンシー「WE ARE NEVER ALONE」(キュレーション:Metasitu), イヴァーノ=フランキーウシク, ウクライナ
2019 Selected Creatives 2019 of the Future Architecture Platform

The Rotterdam-based millonaliu is a duo of spatial designers and researchers comprising Klodiana Millona from Albania and Yuan Chun Liu from Taiwan. After studying interior architecture at the Royal Academy of Art, The Hague, they began developing interdisciplinary activities with a focus on architecture. The duo’s work encompasses everything from architectural practice to video, publishing, exhibitions, and workshops. Made during a stay in Ukraine, Leave Us Alone examines factories left behind after social change, and by holding a festival in collaboration with workers, millonaliu highlighted the social aspect of factories whereby an isolated community is formed while the times move on.

[Selected Exhibitions and Activities]

2020 Other Ways of Watching Together, Showroom MAMA, Rotterdam, the Netherlands (co-curators)
2019-2020 Stimuleringsfonds recipient of the Talent Development Grant
2019 Taking the Kitchen’s Side, Lisbon Architecture Triennale 2019, Portugal
2019 Artist Residency WE ARE NEVER ALONE curated by Metasitu, Ivano Frankivsk, Ukraine
2019 Selected Creatives 2019 of the Future Architecture Platform

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