Resident Artist 2020-2021Ieva Raudsepaイエヴァ・ラウドゥセパ

Tokyo Highway Scene 《トーキョー・ハイウェイ・シーン》
Single channel video, 10’25”, 2022

Project

Tokyo Highway Sceneトーキョー・ハイウェイ・シーン

私のプロジェクトの出発点は、アンドレイ・タルコフスキーの映画『惑星ソラリス』(1972年)のワンシーンだ。1971年に東京の首都高で撮影したものが、映画では未来都市の風景として使われている。

戦後急速な成長を遂げたことにより、東京は文化的な想像力のなかで未来のイメージとして描かれるようになった。私は、かつて人々が「未来」を思い描くことができたということ、また現代の私たちはそれをどう考えれば良いのか、ということに関心を抱いている。今となっては、「未来」はもはや技術的ユートピアでも進化を約束するものでもなく、常に緊急事態のなかで暮らすようなものに思える。

『惑星ソラリス』のシーンと同様、私の映像作品の一部も街を走る車の視点で撮影され、架空の未来からやってきた人が東京の街中を走るという物語の背景となる。そしてこの架空の物語の登場人物は、大きな不安が支配する時代に迷い込んでしまったことに気づく。

「このあとにくる時代を心待ちにしている人なんているなんているの?」

The starting point for my project was an episode from the 1972 Andrei Tarkovsky movie Solaris, which he shot in 1971 on the highways in Tokyo and in the movie it represents an imaginary future city.

The rapid development of post-war Tokyo made the city into an image of the future in the cultural imagination. I am interested in the way that people were able to imagine “the future” in the past and what can we make of it today? From the perspective of now, the future no longer looks like a promise of technical utopia and progress, but more like life in a constant state of emergency.

Similarly to the episode from Solaris, parts of my video piece are shot from the perspective of a vehicle moving through the city and this becomes the backdrop for a story about someone from an imaginary future driving through Tokyo. The character of this fictional story finds herself at a moment of great uncertainty: Is there anyone who is looking forward to the moment that comes after this one?

Comment for Open Studiosオープンスタジオによせて

ラトビア出身のラウドゥセパは、私的な観察や史実、フィクションの効果的な組み合わせで物語を作り、映像やテキスト、写真などを用いながら作品を制作している。映像作品では、日常の空間で役者が演技をすることで、役者の演技の虚構性とともに、実際の状況が偶然語る部分にも関心を寄せている。

アーカスプロジェクトにおいては、2年間に渡るオンラインによる調査を行い、ソビエト連邦の映画監督アンドレイ・タルコフスキーの『惑星ソラリス』(1972)をモチーフに、過去から見た未来と、疫病が世界的に流行している現在から見る未来を重ね合わせ、未来に対する意識の両義性に光を当てた映像を制作した。『惑星ソラリス』には、当時から見た未来の都市像として、東京の首都高速道路のシーンが映し出されている。本来であれば、ラウドゥセパは来日し、首都高速道路や都市計画を調べて制作をしたことだろう。しかしながら、新型コロナウイルスの世界的流行の影響で、それを果たすことが叶わなかった。これは、奇しくもタルコフスキー自身の経験を想起させる。彼はもともと作中の未来像を1970年の日本万国博覧会に求め、それを撮影しようとしていたが、当局からの渡航許可が下りず、代案として首都高速道路を撮影したのだった。「移動が叶わず、現場に行けないこと」と「埋められない距離に反して膨らむ想像力」をどのように作品は扱うことができるのか。ラウドゥセパが今回の制作で試みたことは、そうした事柄に向き合いながら、それでも映画を巡る歴史から立ち上ってくる記憶や想像、そして先行き不透明な未来に輪郭を与えることであったといえるだろう。
(ディレクター 小澤慶介)

The Latvian Ieva Raudsepa creates narratives by effectively fusing personal observations, history, and fiction in a practice that utilizes video, text, and photography. Alongside revealing the fictionality of actors by having them perform in everyday spaces, she is interested in what actual circumstances tell us by chance.
               
At ARCUS Project, Raudsepa has conducted research online over two years, and made a video work based on the 1972 film Solaris by the Soviet director Andrei Tarkovsky, overlaying the future as seen from the past with the future as seen from the present, when a pandemic rages around the world, and highlighting the ambiguity of our awareness of the future. Solaris features a scene that uses the Tokyo Metropolitan Expressway to depict what was then seen as a futuristic city. Ordinarily, Raudsepa would have come to Japan and conducted research on the expressway and urban planning. Due to the global impact of the coronavirus pandemic, she was unable to fulfill these wishes, though this is strangely reminiscent of Tarkovsky’s own experience. He originally wanted to film the world expo in Japan as an image of the future but was denied permission to travel, meaning the Tokyo Metropolitan Expressway was used as a substitute location. Being unable to travel and go to a location in person. The burgeoning imagination, contrasting with an unbridgeable distance. How could Raudsepa’s work deal with these issues? What she has done confronts the circumstances while also nonetheless sketching in the contours of memory and the imagination that emerge from the history surrounding cinema as well as of a future that remains uncertain.
(Director Keisuke Ozawa)

Still from Tokyo Highway Scene

Still from Tokyo Highway Scene

Still from Tokyo Highway Scene

Still from Tokyo Highway Scene

CREDITS

Weather forecaster ― Marija Linarte
Camera & colors ― Reinis Helmuts Aristovs
Music ― Pavel Milyakov
Graphic design ― Heikki Kaski
Makeup & hair ― Ilona Zariņa
Sound recording ― Edvards Borders
Sound postproduction ― Pēteris Pass
Proofread ― Nadia Haile

Additional support for the project: State Cultural Capital Foundation of Latvia

About Artistアーティストについて

1992年ラトビア、リガ生まれ、ロサンゼルス在住。ラトビア大学で哲学を学んだ後、カリフォルニア芸術大学にてMFAを取得。ラトビアがソビエト連邦から独立した後に生まれ、共産主義から資本主義への転換期に育ったラウドゥセパは、自らと同世代であるソ連崩壊後の最初の世代の若者たちを、主に写真や映像作品で表象している。映像制作においては、理論とフィクションの効果的な組み合わせで物語を作り、メタレベルでその物語を問い直す。日常の空間で役者が演技をすることで、役者の演技の虚構性とともに、実際の状況が偶然語る部分にも関心を寄せている。

[主な展示・活動歴]

2019 「Future Ghosts」Human Resources, ロサンゼルス, 米国
2019 「Haunts」 CalArts 2019 MFA Exhibition, Track 16, ロサンゼルス
2019 「It Could Just Swallow You Up」 ISSP Gallery, リガ, ラトビア
2019 「Futures Photography」Unseen, アムステルダム, オランダ
2018 「Post-Soviet Visions: image and identity in the new Eastern Europe」Calvert 22 Foundation, ロンドン, 英国

Born in Riga, Latvia, in 1992, Ieva Raudsepa is now based in Los Angeles. After studying philosophy at the University of Latvia, she received an MFA at the California Institute of the Arts. As someone born following the independence of Latvia from the Soviet Union, and brought up during the subsequent period of transition from communism to capitalism, Raudsepa’s work attempts mainly through photography and video to capture her fellow members of this young generation that emerged immediately after the collapse of the Soviet Union. In her video practice, she creates narratives by effectively fusing theory and fiction, and then re-questions these narratives at a metalevel. Alongside revealing the fictionality of a performance by having actors perform in everyday spaces, she is interested in what actual circumstances tell us by chance.

[Selected Exhibitions and Activities]

2019 Future Ghosts, Human Resources, Los Angeles, USA
2019 Haunts, CalArts 2019 MFA Exhibition, Track 16, Los Angeles
2019 It Could Just Swallow You Up, ISSP Gallery, Riga, Latvia
2019 Futures Photography, Unseen, Amsterdam, the Netherlands
2018 Post-Soviet Visions: image and identity in the new Eastern Europe, Calvert 22 Foundation, London, UK

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